شغل کاشی کار

آشنایی با شغل کاشی کار

اگر در کارهای عملی مهارت داشته و در پیاده ساری طرح های مختلف توانایی و ذوق کافی را دارید، این کار برای شما مناسب است.

کاشی کاری در دو زمینه کاربردی و هنری مطرح است. در زمینه هنری بیشتر به استفاده از کاشی های تزئینی برای اماکن و ساختمان های خاص (تاریخی، هنری و …) پرداخته می شود. امروزه این جنبه از کاشی کاری بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد. جنبه کاربردی کاشی کاری با صنعت ساختمان در ارتباط است و به کاشی یا سرامیک کردن انواع ساختمان ها از جمله منازل، رستوران ها و … می پردازد.

کاشی کار سطح دیوارها و کف اتاق ها را با کاشی می پوشاند. این کار می تواند کاشی کردن یک آشپزخانه یا حمام یا یک مغازه، هتل و رستوران باشد. کاشی کار مطابق با سلیقه مشتریان و هزینه ای که می خواهند بکنند، کاشی ها یا سرامیک های مورد نظر را انتخاب و در مورد طرح و مدل کاشی کاری نیز با مشتری به توافق می رسند. سپس به کمک ابزارها و مصالح مناسب سطح موردنظر را آماده و کاشی ها یا سرامیک ها را نصب می کنند. در پایان نیز با دوغاب ریزی و آب بندی کاشی ها، آنها را تثبیت می کنند.

از ابزاری که کاشی کار در کار خود استفاده می کند می توان به متر، پرگار، گونیا، شابلون، خط کش، دستگاه برش کاشی و … اشاره کرد.

برای این کار باید دقت خوبی داشته و در محاسبات ( برای تخمین قیمت و میزان مواد لازم) قوی باشید. همچنین باید توانایی جسمانی خوبی داشته و هنگام کار لباس مخصوص محافظ استفاده کنید. برای ورود به این کار باید مدتی نزد یک استاد، شاگردی کنید. همچنین می توانید دوره های تخصصی موجود را بگذرانید.

کاشی کار معمولا بعد از بستن قرارداد با مشتری به صورت تمام وقت کار می کند. ممکن است او همیشه مشتری نداشته باشد و بین قراردادهای خود مدتی بیکار باشد.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با شغل کاشی کاری اطلاعات کاملی در زمینه وظایف، مهارت و دانش مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، فرصت های شغلی و بازار کار و میزان درآمد کاشی کار ارائه می شود.
وظایف کاشی کار

بستن قرارداد با مشتری و صحبت با او برای مشخص کردن نوع کار و کاشی که می خواهد
اندازه گیری محل مورد نظر برای تخمین میزان کاشی و مواد مورد نیاز
انتخاب کاشی مناسب متناسب با سلیقه مشتری و هزینه ها
برش کاشی ها و شکل دهی آنها با ابزارهای مناسب
آماده کردن سطوح با پوشاندن آنها با گچ، ماسه یا سیمان
جاگذاری کاشی ها و استفاده از مواد مناسب برای چسباندن و پر کردن فضای بین آنها (آب بندی آنها)

در برخی موارد نیاز است که قبل از شروع نصب، کاشی های قبلی تعمیر یا کنده شوند. کاشی کار معمولا با مواد ساختمانی مختلف از جمله سرامیک، شیشه، سفال، سنگ، گرانیت یا مرمر سر و کار دارد.
مهارت و دانش مورد نیاز شغل کاشی کار

توانایی کار عملی
توانایی پیاده سازی طرح های مختلف
داشتن قت و حوصله
مهارت محاسباتی برای تخمین هزینه و مواد
خلاقیت و دید خوب برای طراحی
توانایی کار فردی و تیمی
مشتری مداری
آگاهی از مسائل ایمنی و بهداشتی

نحوه ورود به شغل کاشی کاری

برای یادگیری این شغل می توانید به صورت تجربی نزد یک استادکار آموزش ببینید.

برای آموزش رسمی نیز پس از گذراندن سال اول دبیرستان می توانید وارد رشته کاشی کاری شاخه کار و دانش شوید.

همچنین در برخی از آموزشگاه ها دوره های آموزش کاشی کاری زیرنظر سازمان فنی و حرفه ای برگزار می شود که می توانید در آنها شرکت کرده و در پایان مدرک معتبر دریافت کنید.
فرصت شغلی و بازارکار کاشی کاری

کاشی کار می تواند به صورت قراردادی با شرکت های ساختمانی، مشاغل و افراد مختلف کار کند. همچنین می تواند در شرکت های ساختمانی استخدام شود. با کسب تجربه بیشتر به عنوان سرپرست و ناظر مشغول به کار خواهد شد.

از آنجا که کاشی کاری با صنعت ساختمان سازی و بازسازی ساختمان ها ارتباط نزدیکی دارد، نیاز به آن همیشه وجود دارد. بنابراین اگر فردی در این کار تجربه و مهارت خوبی داشته و کار با کیفیت و مطابق با نیاز مشتری ارائه دهد، فرصت های شغلی خوبی نیز خواهد داشت و مشتریان زیادی جذب خواهد کرد.
وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام این شغل بین سال های۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد۲۵ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام این شغل رشد منفی ۲۳.۱ درصدی داشته و برای آینده رشد خوبی پیش بینی شده است.
میزان درآمد کاشی کار

نیاز به کاشی کار در ساختن و بازسازی ساختمان های مختلف همیشه وجود دارد. درآمد کاشی کارها با توجه به میزان قرارداد و مشتری که دارند ، متفاوت است. تعداد مشتری هر کاشی کار هم به میزان مهارت، تجربه، کیفیت کار، مسئولیت پذیری و مشتری مداری او ارتباط دارد.
درآمد کاشی کاری در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – متوسط درآمد سالانه این شغل ۳۸.۱۱۰ دلار (برای همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۳۷.۲۰۰ دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه این شغل ۴۳.۲۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه این شغل برای افراد تازه کار بین۱۶.۵۰۰ تا ۲۴.۰۰۰ دلار، برای افراد متخصص بین ۲۶.۰۰۰ تا ۳۵.۰۰۰ دلار و برای افراد با سابقه و ارشد بین ۳۸.۰۰۰ تا ۴۵.۵۰۰ دلار می باشد.
شخصیت های مناسب شغل کاشی کار

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.