شغل تهیه کننده

آشنایی با شغل تهیه کننده

تهیه کننده نقش مهمی را در صنعت سینما، تأتر، رادیو و تلویزیون دارد. به عنوان یک تهیه کننده کار اصلی شما با بخش عملی و تجاری پروژه در ارتباط است و مسئول تهیه و تدارک ابزار و شرایط مورد نیاز کارگردان و بازیگران می باشید و کارگردان و بازیگران به جنبه های خلاقانه و هنری کار می پردازند.

در سینما تهیه کننده مسئول تامین مالی پروژه بوده ولی در تلویزیون معمولا برنامه ها به صورت سفارشی ساخته می شود و تامین مالی از وظایف اصلی تهیه کننده نیست. شما به عنوان تهیه کننده باید فرآیند تولید را از ابتدا تا انتها مدیریت کرده و همه منابع لازم را سازماندهی نمایید.

در ویکی پدیا (دانشنامه آزاد جهانی) در تعریف تهیه کننده چنین آمده است :

” تهیه‌کنندهٔ فیلم کسی است که شرایط را برای درست کردن فیلم‌ها فراهم می‌کند. راه‌اندازی، هماهنگ‌سازی، رسیدگی و کنترل کارهایی از جمله جمع‌آوری پول مورد نیاز، به‌کارگیری افراد کلیدی و این‌گونه کارها بر عهدهٔ تهیه‌کننده‌است. تهیه‌کننده در تمام مراحل فرآیند فیلم‌سازی و برنامه سازی از توسعه تا تکمیل پروژه، نقش دارد.

در فرایند برنامه سازی رادیویی و تلویزیونی ، کلیدی ترین نقش را تهیه کننده اجرا می کند بر خلاف فیلم سازی سینمایی و تلویزیونی که در آن وظیفه ی مهم تشکیل فرم و ساختار فیلم اساسا متکی به دانش و خلاقیت کارگردان است ”

در تعریفی دیگر برای تهیه کننده نیز آمده است :

” نقش تهیه کننده عمدتا مالی و تشکیلاتی است. او اولین و مهم ترین کسی است که وارد چرخه تولید فیلم می شود و همچنین آخرین کسی است که از این چرخه خارج می شود. او از اولین مراحل برنامه ریزی تا تمامی مراحل تولید ، پخش و تبلیغات حضور دارد و آن را سرپرستی می کند. او کسی است که به شیوه های مختلف به یک فیلم نامه دست می یابد و تصمیم نهایی را در مورد آن می گیرد. پس از آنکه فیلم نامه مورد تائید او قرار گرفت پروژه فیلم سازی را آغاز می کند. ”

همچنین در تعریفی که شرکت زاگرس فیلم از تهیه کننده انیمیشن اراده داده، این نقش را چنین تعریف می کند:

” تهیه کننده انیمیشن کسی است که تولید یک مجموعه ، سریال یا فیلم انیمیشن را بر عهده دارد. او معمولا رابطی است میان استودیو یا اداره سفارش دهنده پروژه با دیگر عوامل و هنرمندانی که تولید انیمیشن را بر عهده دارند. او وظیفه ایجاد روابط میان آنها و نیز پالایش و فیلتر کردن ایده ها را بر عهده دارد. تهیه کننده باید مخارج مالی پروژه را به گونه ای مدیریت کند که بتواند رضایت سرمایه گذاران را جلب کند و همچنین بتواند به آنها اطمینان دهد که هنرمندان و انیماتورهای او قابلیت تولید مطلوب و با کیفیت فیلم یا سریال را دارند و نهایتا می توانند پروژه را به سر انجام برسانند ”

ساعت کاری شما به عنوان تهیه کننده بسته به نوع پروژه معمولا طولانی و نامنظم است. کار کردن به صورت مستقل و قراردادی در این شغل بسیار رایج است. محل کار شما معمولا در دفاتر کاری بوده و برخی اوقات نیز باید به استودیوها و محل پروژه ها بروید.
وظایف تهیه کننده

بسته به اینکه شما در چه حوزه ای مسئولیت تهیه کنندگی را بر عهده دارید، وظایف شما کمی متفاوت است. تهیه کنندگی در تئاتر، تلویزیون، سینما و رادیو دارای شباهت های زیاد و البته تفاوت هایی است.

در زیر به مهمترین وظایف یک تهیه کننده اشاره می شود :

تصمیم گیری در مورد اینکه کدام پروژه تولید شود یا تولید برنامه ای بر مبنای ایده خودتان
خواندن فیلمنامه و تصمیم گیری و برنامه ریزی بر روی آن
تهیه منابع مالی برای پروژه و یا یافتن سرمایه گذار
تبادل برنامه های ساخته شده با ایستگاه های تلویزیونی و رادیویی
ارزیابی منابع مورد نیاز به منظور تأمین ابزار، پول و امکانات مورد نیاز در زمان مورد نظر
تهیه جدول زمانبندی برای اجرای پروژه
بکارگیری همه منابع فنی لازم و خدمات پشتیبانی
استخدام کارکنان فنی و بازیگران و همکاری با کارگردان برای هرچه بهتر انجام شدن کارها
ویرایش فیلمنامه (درصورت نیاز و صلاحدید با هماهنگی کارگردان و نویسنده فیلم نامه)
اطمینان حاصل کردن از اینکه فرآیند تولید مطابق با برنامه زمانبندی و بودجه پیش شده
بر عهده داشتن مسئولیت کلی کیفیت تولید

مهارت و دانش مورد نیاز شغل تهیه کننده

داشتن اطلاعات کافی درباره فرآیند تولید و حوزه ای که فعالیت می کند (رادیو، تلویزیون و …)
مهارت های ارتباطی عالی – زیرا تهیه کننده برای انجام شدن بهتر کارها نیاز دارد با آفراد زیادی کار کند
خلاقیت – به منظور افزایش کیفیت فیلم و کاهش هزینه ها
مهارت خوب در ارائه مطالب و انجام مذاکره – همچون مذاکره با سرمایه گذاران، مدیران رادیو و تلویزیون، سینمادارها و تمامی کسانی که در پروژه برنامه سازی به نوعی دخیل می باشند
توانایی رهبری و مدیریت
مهارت عالی در برنامه ریزی و سازماندهی
مهارت های مالی و مدیریت بودجه – خیلی از تهیه کنندگان بزرگ دارای مشاوران مالی و تیم حسابداری ویژه برای هر پروژه هستند.
اعتماد به نفس، جسارت و انگیزه

بازارکار و آینده شغلی تهیه کننده

شما به عنوان تهیه کننده و یا برنامه ساز می توانید به صورت قراردادی با شرکت های تولید فیلم یا تلویزیون کار کنید. با کسب تجربه کافی می توانید شرکت های تولید فیلم راه اندازی کنید.البته اغلب تهیه کنندگان سوابق و تجارب زیادی در حوزه سینما و تلویزیون دارند و بعد از کسب تجارب متعدد وارد شغل تهیه کنندگی شده اند.

در ایران آمار و ارقام رسمی در خصوص وضعیت کار تهیه کننده ها انتشار نیافته است اما بر اساس خبرهایی که از حوزه سینما منتشر می شود می توان چنین برداشت کرد که میزان اشتغال در این صنعت تا حد زیادی به سیاستگذاری هایی سینمایی و هنری کشور بستگی دارد و در دوره های مختلف تاریخ بعد از انقلاب، افت و خیز های زیادی را تجربه کرده است و در آینده نیز بر اساس سیاست های کلان فرهنگی کشور، رشد صنعت سینما و مشاغل زیرمجموعه رقم خواهد خورد.

اما تهیه کنندگی و برنامه سازی در رادیو و تلویزیون از نوسانات کمتری برخوردار می باشد و در راستای سیاست های کلان رسانه ملی حرکت خواهد کرد. رسانه ملی (رادیو و تلویزیون) در سال های اخیر رشد بسیار زیادی در توسعه شبکه ها و کانال های رادیویی و تلویزیون داشته و برای رقابت با سایر شبکه ها نیازمند ادامه همین روند رشد و توسعه است. لذا پیش بینی می شود برنامه سازی و تهیه کنندگی در این بخش در سال های آتی همراه با رشد باشد.
وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام تهیه کنندگان بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۱۱ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام تهیه کنندگان رشد ۸.۷ درصدی داشته و برای آینده روند نسبتا ثابتی برای استخدام در این شغل پیش بینی شده است.
میزان درآمد تهیه کننده

آمار دقیقی از میزان درآمد تهیه کننده ها در کشور در دسترس نمی باشد. درآمد تهیه کننده به عوامل مختلفی از جمله موضوع، نوع فیلم یا برنامه و مورد پسند بودن آن، میزان فروش فیلم (برای سینما)، هزینه های فیلم یا برنامه، نوع قرارداد با سفارش دهندگان فیلم یا برنامه (به خصوص در رادیو و تلویزیون) و … بستگی دارد. با توجه به موارد ذکر شده، تهیه کنندگان کشور درآمدهای متفاوتی دارند.
متوسط درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – متوسط درآمد سالانه تهیه کننده ۶۸.۴۴۰ دلار (برای همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۷۱,۴۰۰ بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه تهیه کننده ۶۸.۷۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – درآمدها بر اساس قراردادها و نوع کار متفاوت است.
شخصیت های مناسب شغل تهیه کننده

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.