شغل کارشناس فروش

آشنایی شغل کارشناس فروش

مدیران فروش، تیم های فروش را هدایت می کنند. تعیین اهداف فروش، تحلیل داده های بدست آمده از بازار، توسعه برنامه های آموزشی برای نمایندگان فروش سازمان، از وظایف مدیران فروش است. مسئولیتهای مدیران فروش بسته به اندازه سازمان متفاوت است. اگرچه اکثر آنها به مدیریت نحوه توزیع محصولات و خدمات از طریق تعیین قلمروهای فروش، تعیین اهداف فروش و برگزاری برنامه های آموزشی برای نمایندگان فروش سازمان می پردازند، در برخی موارد آنها کارهای مربوط به استخدام و آموزش نیروی کاری جدید در بخش فروش را نیز بر عهده دارند.

مدیران فروش با ارائه راه های بهبود عملکرد به نمایندگان فروش سازمان کمک می کنند. آنها همچنین با واسط های فروش و توزیع کنندگان در ارتباطند. آنها از تحلیل آمارهای فروش برای تعیین پتانسیل فروش و میزان موجودی لازم از محصولات و همچنین برای نظارت بر ترجیحات مشتریان استفاده می کنند.

مدیران فروش ارتباط نزدیکی با مدیران سایر بخش ها دارند. برای مثال بخش بازاریابی مشتریان جدید را برای انجام فروش به این بخش معرفی می کند. ارتباط این دو بخش برای گسترش کمی و کیفی مشتریان بسیار حیاتی است. از آنجا که مدیران فروش بر ترجیحات مشتری و میزان موجودی لازم در انبارها نظارت دارند، ارتباط نزدیکی نیز با بخش های طراحی و توسعه و انبارداری خواهند داشت.

مدیران فروش مسئولیت های مختلفی دارند و شغل آنها پر استرس است. بسیاری از مدیران فروش مرتبا برای رفتن به دفاتر استانی، محلی و منطقه ای در سفرند. اکثر آنها به صورت تمام وقت کارکرده و حتی گاهی در شب ها و تعطیلات نیز مشغول به کار می باشند.

در ادامه با وظایف مدیر فروش، توانایی ها و مهارتها، نحوه ورود به شغل مدیر فروش، بازارکار و درآمد مدیر فروش و تیپ های شخصیتی مناسب شغل مدیر فروش آشنا می شوید.
مسئولیت ها و وظایف مدیر فروش

مدیران فروش وابسته به اینکه در چه صنعتی و چه شرکتی با چه ابعادی کار می کنند دارای وظایف مختلف می باشند. ولی موارد زیر از جمله مهمترین وظایف مدیران فروش در شرکتهای متوسط و بزرگ در صنایع مختلف است :
نظارت بر مدیران فروش استانی و منطقه ای و کارکنان آنها (در شرکت های بزرگ)
حل مشکلات مشتری در رابطه با فروش و خدمات پس از فروش
تهیه بودجه فروش و تایید هزینه های واحد فروش
نظارت بر ترجیحات مشتری برای تعیین تمرکز فعالیت های فروش
تحلیل آمارهای فروش و گزارش به مدیرعامل و هیأت مدیره
طرح ریزی فروش ها و تعیین سودآوری محصولات و خدمات
تعیین نرخ های تخفیف و برنامه های قیمت گذاری خاص
برنامه ریزی و هماهنگی برنامه های آموزشی کارکنان فروش

دانش و مهارت مورد نیاز شغل کارشناس فروش

مهارت عالی در مذاکره و فروش – به منظور تأثیر گذاری بر مخاطب و خریدار احتمالی . البته مهارت برقراری ارتباط تنها به زمان جلسات مذاکره ختم نمی شود و فروشنده موفق در تمامی ارتباطات اجتماعی و کاری باید تأثیرگذار باشد و عالی عمل کند
شم تجاری خوب – به منظور تشخصیص مناسب فرصت ها و تهدیدهای بازار و اتخاذ تصمیمات مناسب و سیاستگذاری صحیح برای موفقیت فروش در شرایط مختلف
توانایی انگیزش و رهبری تیم – برای سازماندهی هرچه بهتر تیم فروش مدیر فروش
ابتکار و اشتیاق – زیرا خیلی از فروش های موفق پس از بارها پاسخ منفی از سوی خریداران صورت می گیرد و فروشنده موفق کسی است که در طول فرایند مذاکره همواره اشتیاق خود برای فروش را حفظ کرده و در مواقع مورد نیاز برای پیشبرد فروش خود از خلاقیت و ابتکار خود بهره جسته است.
مهارت های برنامه ریزی و سازماندهی – به منظور تخمین بودجه فروش و پیش بینی درآمد شرکت و در نتیجه تلاش برای تحقق آن
توانایی تحمل فشار کاری زیاد – با توجه به اینکه در فرایند فروش مخصوصا فروش های تخصصی و بزرگ به هیچ عنوان انتهای کار مشخص نیست و معلوم نیست آیا مذاکرات درحال انجام به فروش منتهی می شود یا خیر، همواره تیم فروش و بویژه مدیر فروش تحت فشار کاری و روحی زیادی به سر می برد. در شرایط نامساعد اقتصادی نیز این فشار و استرس افزایش می یابد و متخصصین این حوزه باید بتوانند به نحو مناسبی با آن مقابله کنند.
مهارت های فناوری اطلاعات، مدیریت بودجه و گزارش نویسی – با توجه گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در مشاغل گوناگون، یکی از مهمترین مهارت های مورد نیاز مدیران فروش تسلط بر ابزارهای مرتبط همچون اینترنت، ایمیل، نرم افزارهای اداری برای تایپ نامه و گزارش و سایر نرم افزارهای تخصصی در این حوزه است که بدون تسلط بر آنها شاید در دنیای پر رقابت و پر سرعت امروز نتوانند ادامه مسیر دهند.
و مهارت های تخصصی مناسب در صنعتی که فعالیت می کنند. به عنوان مثال مدیر فروشی که در صنعت نرم افزار فعالیت می کند باید دانش تخصصی در این حوزه داشته باشد و یا اینکه شخصی که به عنوان فروشنده و یا مدیر فروش در صنعت خودرو کار می کند باید اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشد.

تحصیلات مورد نیاز برای ورود به شغل فروشندگی

فروشندگی دارای ابعاد گسترده و پیچیده ای است و به دانش و مهارت های گوناگون نیاز دارد که بسیاری از آنها در محیط های آموزشی خارج از دانشگاه و مدرسه تدریس می شود و برخی از آنها نیز حاصل کسب تجربه است.

اما فارغ التحصیلان رشته هایی مثل مدیریت بازرگانی در صورت ورود به حوزه فروش از نظر تخصصی و شناخت بازار و نحوه مذاکره و سایر موضوعات مرتبط از آمادگی تئوریک بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند.

اما در دنیای واقعی تمام افراد در صورت داشتن علاقه مندی، تخصص و مهارت لازم می توانند وارد این شغل شوند و در برخی از موارد تنها افرادی خاص با تخصصی منحصر به فرد است که می توانند محصول خاصی را به فروش برسانند. به عنوان مثال در یک شرکت تولید کننده قطعات یدکی اتوموبیل، مدیریت و عملیات فروش حتما باید توسط یک متخصص مکانیک خودرو صورت گیرد یا اینکه در یک شرکت فروشنده نرم افزارهای سازمانی، فروشنده، خود باید تخصص لازم در حوزه نرم افزار و فرایندهای سازمانی را داشته باشد. در این گونه موارد متخصصین فروش یا دارای تحصیلات مرتبط با صنعتی که در آن کار می کنند هستند و یا اینکه به صورت تجربی تخصص های لازم را کسب نموده اند.
فرصت های شغلی و بازار کار کارشناس/مدیر فروش

کارشناسان و مدیران فروش می توانند در بیشتر سازمان ها و شرکت ها به خصوص نوع بازرگانی و تجاری آنها مشغول به کار شوند. در واقع تمامی شرکتها که محصول یا خدمت تولید می کنند نیاز به فروش آن دارند و این کار فقط با داشتن یک تیم فروش میسر است. هر شرکتی اعم از تولید کننده مواد غذایی تا وارد کننده لوازم التحریر برای ادامه بقاء نیاز به فروش محصولات خود دارد و با توجه به نوع بازاری که در آن فعالیت می کند به افراد متخصصی نیاز دارد تا بتوانند به شیوه های مرسوم فروش، محصولات و خدمات تولید شده را به بازار عرضه کرده و به فروش رسانند.

نکته قابل توجه اینکه، فروشندگان هر صنعت علاوه بر تبحر و تخصص در مباحث مربوط به فروش، باید نسبت به حوزه تخصصی فعالیت خود اطلاعات کامل داشته باشند. به عنوان مثال فروشنده یک شرکت نرم افزاری باید خودش خیلی خوب بر امکانات و ویژگی های نرم افزاری که می فروشند احاطه داشته باشد، در غیر این صورت مشتری نیز اطمینان کافی به او نمی کند.

در ایران با توجه به الزام قانونی دولت برای خصوصی سازی هرچه بیشتر شرکت های دولتی و تقویت بخش خصوصی و در نتیجه رقابتی تر شدن بازار نسبت به گذشته انتظار می رود میزان تقاضای شرکت ها برای جذب متخصصین فروش و توسعه واحد های فروش و بازاریابی در سال های آتی افزایش یابد و بالاتر از متوسط نرخ رشد اشتغال در کشور قرار گیرد اما متأسفانه در این خصوص آمار و ارقام دقیقی در دسترس نمی باشد.
وضعیت استخدام مدیران فروش در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – پیش بینی می شود استخدام مدیران فروش بین سال های۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، ۱۲% رشد خواهد کرد. در حالی که متوسط رشد مشاغل ۱۴% خواهد بود.

استرالیا – در ۵ سال گذشته میزان استخدام مدیران فروش رشد ۳۴.۵ درصدی داشته و برای سال های آتی نیز رشد زیای پیش بینی شده است.
درآمد کارشناس/ مدیر فروش

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد کارشناس/ مدیر فروش در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.

برخی از سمت هایی که در این پژوهش برای کارشناس/ مدیر فروش در نظر گرفته شده اند شامل کارشناس فروش، کارمند فروش، سرپرست فروش، مدیر فروش، مدیر فروش بین الملل و … می باشند که یک کارشناس/ مدیر فروش می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید.

برای کارشناس/ مدیر فروش در هر سمت و در هر رده سازمانی حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثالکارشناس فروش که در سمت کارشناس ارشد فروش در رده سرپرست کار می کند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۷۰۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۲۵۰۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۲۰۰۰۰۰ تومان را داشته است.
درآمد کارشناس فروش در ایران

همچنین از آنجا که تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل موثر در تعیین حقوق و درآمد هر فردی از جمله کارشناس/ مدیر فروش می باشد، در بخش دیگری از این پژوهش، درآمد کارشناس/ مدیر فروش از نظر سابقه کاری در رده های مختلف سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. همان طور که در تصویر زیر مشخص است در هر رده سازمانی با افزایش سابقه کاری، درآمد و حقوق کارشناس/ مدیر فروش نیز افزایش می یابد.
درآمد ماهانه کارشناس فروش / مدیر فروش در ایران

توجه داشته باشید که تحقیق بالا روی شاغلانی که در استخدام شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.
درآمد کارشناس/ مدیر فروش در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، متوسط درآمد سالانه مدیران فروش ۱۰۵.۲۰۰ دلار می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالیانه افراد تازه کار بین ۲۷.۵۰۰ تا ۳۸.۰۰۰ دلار و افراد با تجربه بین ۳۸.۰۰۰ تا ۸۴.۰۰۰ دلار می باشد و بالاترین درآمدها تا ۱۰۷.۰۰۰ دلار هم می رسد.

استرالیا– متوسط درآمد سالیانه مدیران فروش ۷۷.۵۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

شخصیت های مناسب این شغل کارشناس فروش

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.