شغل گچ کار

آشنایی با شغل گچ کار

اگر به دنبال شغلی در حوزه ساختمان بوده و مهارت کار سریع و درست با دستانتان را دارید، این شغل می تواند برای شما مناسب باشد.

گچ کار انواع گچ و سیمان و … را آماده و روی دیوارها و سقف ها می مالد و آنها را برای رنگ زدن و یا سایر پوشش های احتمالی آماده می کند. یکی از کارهای اصلی او ، انجام گچ کاری های تزئینی یا گچ بری می باشد. این کار را یا به صورت دستی انجام داده و یا گچ بری های آماده را روی سقف ها یا دیوارها نصب می کند. در بازسازی بسیاری از ساختمان ها و منازل و یا حتی بناهای تاریخی کار گچ کار بیشتر جنبه هنری داشته و انواع گچ بری های تزئینی را انجام می دهد. همچنین پوشاندن دیوارهای بیرونی با موادی مانند شن و ماسه و سیمان، مواد سنگی و… نیز از کارهای گچ کار است.

از ابزاری که گچ کار در کار خود استفاده می کند می توان به گونیا، خط کش، نوشت افزار، استامبولی، الک، ماله و … نام برد.

دراین شغل باید توان اندازه گیری خوبی برای تخمین میزان گچ لازم برای کارتان داشته و از قدرت بدنی خوبی برخوردار باشید. برای این کار تحصیلات خاصی نیاز نیست و انجام کارآموزی و کسب تجربه کاری بسیار مهم است. شما در این کار معمولا در ارتفاع و روی داربست یا چهارپایه کار می کنید. بنابراین باید ترس از ارتفاع نداشته و در هنگام کار لباس های مناسب و راحت استفاده کنید.

کار گچ کار در هنگامی که با مشتری قراردادکار می بندد، معمولا به صورت تمام وقت است. ممکن است به صورت مداوم مشتری نداشته باشد و مدتی بیکار بماند.

محل کار گچ کار بر حسب نوع کار معمولا در ساختمان های مختلف و گاهی در محیط های بیرونی است. برخی مواقع برای تولید برخی محصولات مورد نیاز، باید در کارگاه های گچ بری مشغول باشد.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با شغل گچ کاری اطلاعات کاملی در زمینه وظایف، مهارت و دانش مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، فرصت های شغلی و بازار کار و میزان درآمد گچ کار ارائه می شود.
وظایف گچ کار

اندازه گیری و تخمین میزان مواد لازم از جمله گچ
آماده کردن گچ و زدن آن روی سطوح
ثابت کردن گچ کاری های داخلی با ابزار های مناسب چوبی و فلزی
انجام گچ کاری های تزئینی برای سقف ها و دیوارها با موادی ترکیبی از گچ و الیاف های مختلف (که معمولا به صورت آماده موجود هستند)
به کار بردن مواد خشک کننده سطوح و زدن پوشش های مناسب برای دیوارهای بیرونی
گچ کار می تواند در سطح محدود به کارهای تعمیر و بازسازی پرداخته و یا در سطح وسیع در پروژه های ساختمان سازی کار کند.

مهارت و دانش مورد نیاز شغل گچ کار

مهارت های عملی خوب و توان مناسب کار با دست
توانایی کار سریع و بادقت
مهارت های محاسباتی برای اندازه گیری سطوح و تخمین میزان مواد لازم
توان فیزیکی خوب
توانایی کار تیمی
داشتن خلاقیت و ذوق هنری برای انجام گچ بری های تزئینی
اطلاع از اصول سلامت و ایمنی در کار

نحوه ورود به شغل گچ کاری

این شغل را می توانید به صورت تجربی و نزد یک استاد کار آموزش ببینید. همچنین می توانید در آموزشگاه های زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای دوره های گچ کاری را گذرانده و مدرک معتبر دریافت کنید. البته کسب تجربه در این شغل بسیار مهم است.

فرصت شغلی و بازارکار گچ کار

گچ کار می تواند در شرکت هایی مانند شرکت های ساختمانی و حوزه دکوراسیون مشغول به کار شود. همچنین می تواند به صورت مستقل فعالیت کرده و با شرکت ها و افراد به شکل قراردادی کار کند.

از آنجا که گچ کاری با صنعت ساختمان سازی و بازسازی ساختمان ها ارتباط نزدیکی دارد، نیاز به آن همیشه وجود دارد. بنابراین اگر فردی در این کار تجربه و مهارت خوبی داشته و کار با کیفیت و مطابق با نیاز مشتری ارائه دهد، فرصت های شغلی خوبی نیز خواهد داشت و مشتریان زیادی جذب خواهد کرد.
وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام گچ کارها بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۱۷ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

استرالیا – در ۵ سال گذشته میزان استخدام این شغل ۱۴.۱ درصد رشد داشته (متوسط همه مشاغل۱۰.۲) و برای سال های آینده رشد خوبی پیش بینی می شود.
میزان درآمد گچ کار

درآمد گچ کارها با توجه به میزان قرارداد و مشتری که دارند ، متفاوت است. تعداد مشتری آنها به میزان مهارت، تجربه، کیفیت کار، مسئولیت پذیری و مشتری مداری بستگی دارد.
درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – متوسط درآمد سالانه این شغل ۳۷.۲۱۰ دلار (برای همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارهای سال ۲۰۱۳، ۳۹.۰۰۰ دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه این شغل ۴۸.۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه این شغل برای افراد تازه کار بین ۲۱.۰۰۰ تا ۲۶.۰۰۰ دلار، برای افراد متخصص بین ۲۶.۵۰۰ تا ۳۸.۰۰۰ یا بیشتر و برای افراد با تجربه حدود۴۲.۵۰۰ دلار می باشد.
شخصیت های مناسب شغل گچ کار

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.